Familiebedrijf sinds 1952
2voudig winnaar Bovag monteur
1300M2 showroom en 2 werkplaatsen
E-bikes, E-scooters, Fietsen en Scooters onder 1 dak!
Nieuw! Piaggio MP3 310 E5+ motorscooter, nu leverbaar bij Schakelaar Zwolle
02-11-2024

Nieuw! Piaggio MP3 310 E5+ motorscooter, nu leverbaar bij Schakelaar Zwolle

De compleete nieuwe Piaggio MP3 310 HPE EU5+ motorscooter is nu leverbaar bij Schakelaar Tweewielers Zwolle.  De lichtere, wendbaardere versie van de originele driewiel-motorscooter is onthuld met een volledig nieuw design, in stijl van de grotere versies MP3 400 en MP3 530, volledig voorzien van innovatieve technologische functies en voorzien van de nieuwe Piaggio HPE 310 motor.

De Piaggio MP3 310 is een compact, sportief, dynamisch voertuig dat de hoge niveaus van comfort en technische inhoud behoudt die typisch zijn voor de grotere GT motorscooters. Maar de nieuwe Piaggio MP3 310 maakt deze kwaliteiten beschikbaar voor iedereen: hij kan bestuurd worden met rijbewijs B*, dankzij de exclusieve Piaggio driewieltechnologie. Het voorste gelede vierzijdige veersysteem en het dubbele voorwiel zijn unieke en onderscheidende elementen die het rijden op de Piaggio MP3 tot een absoluut unieke ervaring maken, met meer stabiliteit in de bochten dan welke andere scooter dan ook, en een uitstekende wegligging die op zijn best voelbaar is op nat asfalt of in omstandigheden met weinig grip.

*Rijbewijs 'B' mits behaald voor 19 januari 2013.

De compacte afmetingen en het rijgedrag van de Piaggio MP3 310 komen zowel tot hun recht bij het manoeuvreren in stilstand - waardoor parkeren super eenvoudig wordt - als tijdens het rijden, waar hij over een verbeterde wendbaarheid beschikt. De voorkant is extreem precies in het rijden en nog wendbaarder. De Piaggio MP3 310 is uitgerust met een volledig nieuwe motor, de nieuwste in de buitengewone HPE-familie (High Performance Engine): Typegoedgekeurd volgens de Euro 5+ norm, profiteert de 310 hpe motor van een grotere cilinderinhoud (310 cc in plaats van de 278 cc van de vorige motor), evenals van diverse functies die speciaal zijn ontworpen om de rijervaring te verbeteren, niet alleen in termen van prestaties, maar ook met betrekking tot het rijcomfort en de rijeigenschappen - dit alles in combinatie met een lager brandstofverbruik.


Versies en kleuren:

De nieuwe Piaggio MP3 310 is verkrijgbaar in twee verschillende versies: de Piaggio MP3 310 en de Piaggio MP3 310 Sport, waarbij de laatste zich onderscheidt door nog sportievere afwerkingen en details.


Piaggio MP3 310
De Piaggio MP3 310 is een icoon van stedelijke elegantie en is verkrijgbaar in twee glanzende kleuren: Bianco Luna en het gloednieuwe Grigio Grafite. Beide worden gecombineerd met nieuwe afwerkingen in metallic satijngrijs. Het zadel is speciaal ontworpen met nieuwe texturen en contrasterende grijze stiksels die passen bij de afwerkingen.

Piaggio MP3 310 Sport
De Piaggio MP3 310 Sport heeft een nog sterker karakter, versterkt door de speciale kleuren voor deze modellen: de matte metallic tint Nero Meteora wordt vergezeld door de gloednieuwe Grigio Mercurio (glanzend) en Blu Zaffiro, met matte afwerking. De Sport-versie wordt compleet gemaakt door sportieve blauwe accenten, zoals de contrastnaden op het zadel en de decals op de zwarte velgen; de afwerkingen zijn afwisselend glanzend en matzwart, wat de strakke lijnen van het voertuig verder versterkt. Remschijven met golfprofiel voor en een voetplaat met aluminium inzetstukken zijn standaard, net als het Piaggio MIA connectiviteitssysteem.


 

Een unieke stijl voor het hele assortiment, geïnspireerd door de autowereld:

Het front is volledig opnieuw ontworpen en is nu breder en meer beschermend, met een nieuw horizontale koplampunit met volledige LED-technologie. In het midden van de afscherming bevindt zich een kleinere, sportievere luchtinlaat, gekenmerkt door een driedimensionaal honingraatrooster. Daaronder zit een verticale spoiler, het product van zorgvuldige aerodynamische studies: in combinatie met de volledig nieuwe zijdelingse deflectoren zorgt dit voor meer stabiliteit en draagt het bij aan een hogere topsnelheid. Ook is het windscherm nieuw, met een vorm die is ontworpen om maximale bescherming te garanderen bij een beperkte omvang. Het voertuig knipoogt ook naar een aantal van de nieuwste trends in automotive design, van de opvallende, sportieve voorkant tot de spatborden - die in de Sport-versie in carrosseriekleur zijn uitgevoerd - en de nieuwe vijf gespaakte velgen: een duidelijke verwijzing naar de wereld van luxe sportsedans. Het gedurfde front wordt gecompenseerd door een slank, gestroomlijnde achterkant, waarin de comfortabele handgreep voor de passagier op elegante wijze is geïntegreerd en dat eindigt met het moderne full-LED achterlicht. 

 

De Piaggio 310 hpe motor, alle voordelen van lagere snelheid

De nieuwe Piaggio MP3 310 wordt aangedreven door een volledig nieuwe, vloeistofgekoelde, 4-takt, 4-kleppen, ééncilindermotor met elektronische injectie: het resultaat van de waardevolle kennis van het onderzoeks- en ontwikkelingscentrum van Piaggio Group. De 310 hpe motor - de meest recente in Piaggio's moderne familie van HPE of High Performance Engines - is gebaseerd op een zeer specifieke ontwerpfilosofie, ontworpen om aanzienlijke verbeteringen in de rijervaring over de hele linie mogelijk te maken: superieur rijcomfort, verbeterde rijeigenschappen, minder lawaai en zelfs een lager brandstofverbruik. Dit alles gaat gepaard met een tastbare verbetering van de prestaties.

Deze doelen zijn bereikt door de cilinderinhoud te vergroten van 278 cc voor de vorige 300 HPE-motor tot 310 cc voor deze versie; deze vergroting is bereikt door de boring te handhaven en de slag te vergroten. Dit heeft geresulteerd in een minder “scherpe” motor - of met andere woorden, een motor die meer gericht is op rijeigenschappen dan op het bereiken van het hoogst mogelijke maximumvermogen. Dat gezegd hebbende, bereikt De 310 hpe motor nog steeds een indrukwekkende 19,4 kW (26,4 pk) bij 7500 tpm. Het maximumkoppel bedraagt 27,3 Nm en dat wordt bereikt bij 6000 tpm. Absolute referentiecijfers die onmiddellijk duidelijk worden bij het accelereren vanuit stilstand. De topsnelheid is ook hoger, mede dankzij de verbeterde aerodynamica van het voertuig: van de vorige snelheid van 120 km/u naar de nieuwe snelheid van 129 km/u.

Vergeleken met de vorige 300 HPE heeft de nieuwe motor een iets hoger maximumvermogen en -koppel, die worden bereikt bij een lager toerental: dit is het resultaat van de zogenaamde downspeeding, wat resulteert in een aanzienlijke verbetering van de prestaties en rijeigenschappen, maar ook van de algehele efficiëntie en het comfort, met een aanzienlijke vermindering van trillingen en geluid.

De grondige hervorming van de motor, inclusief het carter, heeft ook grote veranderingen mogelijk gemaakt in de eencilinderarchitectuur, zoals de offset van de zuiger. Deze oplossing, waarbij de werkas van de zuiger verspringt ten opzichte van die van de krukas, vermindert de wrijving tussen de zuiger en de cilinder tijdens de meest kritieke aandrijffase, wat leidt tot een algehele vermindering van de wrijving, met als gevolg een positief effect op het brandstofverbruik. Deze waarden zijn lager dan bij de 300 hpe, van 31,2 km/l naar 32,2 km/l in de WMTC-cyclus.


 

Ultieme veiligheid: drie wielen, ABS en ASR

Beide modellen in de Piaggio MP3 310-serie maken gebruik van het antiblokkeerremsysteem ABS geïntegreerd met tractiecontrole ASR (Acceleration Slip Regulation). De ASR (voor het eerst door Piaggio op scooters gebracht) kan eenvoudig worden losgekoppeld en garandeert veiligheid door te voorkomen dat het achterwiel wegglijdt op gevaarlijke oppervlakken zoals nat asfalt.

Het driekanaals ABS-systeem, ontwikkeld in samenwerking met Continental, maximaliseert de actieve veiligheid door te voorkomen dat het wiel blokkeert tijdens het remmen en door te allen tijde volledige controle over het voertuig te hebben. De Piaggio MP3 heeft een remsysteem met schijfremmen op de drie wielen, met een schijfdiameter van 258 mm vooraan en 240 mm achteraan. De grote voorwielen met een diameter van 13 inch zorgen voor meer veiligheid en een nog soepeler rijgedrag.

De Piaggio MP3 dankt zijn succes ook aan de exclusieve, gepatenteerde Piaggio-technologie voor de dubbele, onafhankelijke, kantelbare voorwielen die worden geregeld door een unieke ophanging met vier stangen, die het toonaangevende concern in Europa vóór elke andere fabrikant ter wereld heeft ontworpen en ontwikkeld om maximaal rijplezier in alle veiligheid te garanderen. Het rolmechanisme bestaat uit vier samengesmolten aluminium armen die verbonden zijn met vier scharnieren die stevig verbonden zijn met het centrale balhoofd, en twee individuele balhoofden die met de armen verbonden zijn door middel van draaipunten en kogellagers. Binnen het centrale balhoofd draait de rechter en linker stuurbuis in een klassieke enkelarmige opstelling.

Het blokkeermechanisme voor de voorwielophanging, een onderscheidend kenmerk van de driewielige Italiaanse scooter, transformeert de balans van de Piaggio MP3 300 hpe van dynamisch naar statisch. Start het voertuig en het blijft in balans op de drie wielen zonder dat er een standaard nodig is ( niettemin gemonteerd). Om de normale werking te hervatten, geef je gas of gebruik je de speciale drukknop. Dit betekent dat je nooit je voet in de grond hoeft te zetten en dat je de Piaggio MP3 310 overal kunt parkeren, gemakkelijk en zonder moeite.


 

PIAGGIO MIA: altijd verbonden met je smartphone

Met het PIAGGIO MIA-connectiviteitssysteem, dat standaard wordt aangeboden op de Sport-versie, kun je je smartphone via Bluetooth verbinden met het elektronische boordsysteem van de Piaggio MP3 310. Het systeem biedt exclusieve functies voor een nog meer lonende en plezierige rijervaring. PIAGGIO MIA en de nieuwe Piaggio-app zijn speciaal ontworpen om mobiele iOS- of Android-apparaten te verbinden met de nieuwe Piaggio MP3 310, waarbij het potentieel van het nieuwe digitale instrumentenpaneel wordt benut. Zodra je je smartphone hebt aangesloten - door hem te koppelen met het voertuig via de Piaggio app, die kan worden gedownload in de App Store of Google Play - verschijnen alle meldingen voor inkomende oproepen en berichten op het instrumentenpaneel. Het systeem maakt ook gespreksbeheer mogelijk met de specifieke connectiviteitsknop op het rechter bedieningsblok en het gebruik van vocale commando's om te bellen of muziek af te spelen, door een afspeellijst te activeren. Om optimaal van al deze functies te genieten, biedt de Piaggio MP3 310 een speciale Jet helm als accessoire, met geïntegreerde hoofdtelefoon en Bluetooth intercom.